werken en weekend - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Kees Veer - WaarBenJij.nu werken en weekend - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Kees Veer - WaarBenJij.nu

werken en weekend

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Mei 2007 | Oekraïne, Kiev

Hallo lezers,

tot mijn grote verbazing zijn er daadwerkelijk mensen die mijn weblog lezen. Dan schrijf ik in ieder geval niet voor de kat z'n kut! En ook is het erg handig om even terug te blikken op de week. Zoals met elke trip die ondernomen wordt, zowel lang als kort, is de helft altijd een breekpunt. In de tijd ervoor leef je naar dat punt toe, en zodra je eroverheen bent baal je dat het alweer zover is. Nu ben ik net over de helft en heb een hoop te vertellen. Omdat ik schrijf zoals ik zelf het liefst weblogs lees, wordt het wederom een collectie aan impressies en belevenissen. Het veldwerk is heel erg divers. De gigantische (ex-kolchos) akkers worden soms verruild voor een lichte helling of een erosie geul. Elk met hun eigen voordelen en nadelen. Het mooie aan dit landschap is dat het nog niet helemaal vol staat. Daardoor kunnen er nog behoorlijk ontdekkingen gedaan. We doen, zonder overdrijven, bijzonder goed werk hier. Er is een versterkte (en ommuurde) griekse kolonienederzetting gevonden dankzij ons surveywerk en het magnometrische onderzoek van Tatyane Smekalova. De grootste vondst van de afgelopen 10 jaar in de Krim. Het lijkt erop dat er wel degelijk meer interactie moet zijn geweest tussen de nomadische, oorspronkelijke bevolking en de griekse kolonisten.
Genoeg over het veldwerk, er worden gelukkig ook andere leuke dingen gedaan. Zoals drinken in Oekrainse barren. Zoals tante marielle al verwachte, hebben veel oudere vrouwen hier grotere snorren dan ik. De jongere vrouwen zijn hoogblond (en erg jaloers op mij dat het echt is) en gemiddeld rond hun 20ste al een trots bezitter van een kind. De bevolking heeft hier, althans zo het lijkt, niet gek veel meer te doen dan drinken, wippen en gewichtheffen. Maar dat is slechts een oppervlakkige observatie. Toch denk ik dat hij, op de uitzonderingen na, behoorlijk valide is.
Omdat we de afgelopen twee weken non-stop hebben gewerkt, kregen we twee hele dagen vrij! dus we zijn zaterdag en zondag naar Chersonessos (de eerste kolonieplaats) en Sevastopol (de 'heldenstad' van de Krim, veel oorlog enzo) gegaan. Een chauffeur geregeld die daar ook wilde overnachten. Achteraf bleek dat hij dat niet echt graag wilde. Dit was af te leiden uit zijn dronkenschap achter het stuur en de hoge snelheden waarmee hij de kuilen en gaten niet ontweek. Ook wel eens spannend. In Sevastopol eerst het archeologisch programma afgewerkt en daarna de stad bezichtig. De stad is ten tijde van de vele oorlogen volledig aan gort geschoten. Voornamelijk tijdens de Krimoorlog (1853-1856) en de WOII. Churchill meende dat het minstens 50 jaar zou duren om dit weer op te bouwen. Stalin, volledig geenthousismeerd door deze opmerking, heeft het geheel in 5 jaar op laten bouwen. Helaas wel alles in de kenmerkende neoklassisistische pronkstijl. Dat, samen met het snelle verval van de gebruikte materialen (beton en ijzer) maakt het nu, mijns inziens, geen aantrekkelijke stad. Dus na de markt maar op een terras gaan zitten en mensen kijken. Want dat blijkt toch altijd het interessantste om te bekijken. Daarna pizza en discobowlen. Jullie zullen vast denken, goh, ben je eens in de oekraine, ga je discobowlen. Maar na 2 weken non-stop archeologie is een beetje plat vertier geen overbodige luxe. En aangezien de groep echt leuk is, zijn dingen al snel gezellig.
Na onze overnachting in een ex-sanatorium zijn we, brak van de wodka (want maar 16 punten = 2,5 euro) weer in de bus gestapt. Wij wilde veel zien, de buschaufeur niet, dus enige onenigheid. Toch veel gezien, en een hele fijne relaxe dag gehad. Een ontspannen weekend die uitstekend het breken van een vakantie/ veldwerk periode illustreerd.
Dit was het voor nu, mochten er vragen zijn, stuur ze gerust.
Nog even een dierupdate. gespot: kraanvogels, lepelaars, ooievaars, hop, bonte specht en nog veel meer. Achterna gezeten/ gevangen: reptielen als slangen, hagedissen en veel andere leuke kruipende beestjes. nu is de siesta lang en breed over en moet ik de vondsten van vandaag gaan wassen en verwerken. Vondsten verschillen overigens van neolithische vuurstenen kernen tot bronstijd stenen bijlen tot grote gebruiks amphorae en klein sieraardewerk. tot het volgende bericht.
Kees

  • 21 Mei 2007 - 14:44

    Papaul:

    Potdomski Kees, er zijn hele horden die dit dagboek lezen, spellen, en weer opnieuw lezen, en zelf heb ik al een dikke week wel 10 keer deze site aangeklikt om steeds oud nieuws te lezen. En ik wil foto's van kraanvogels en van russische sletjes, en foto's van jou met een tandeloze kolchoze met een fles wodka voor zijn tractor die de grond omploegt. En foto's van treurige dranklokalen met oude foto's van Stalin aan de muur. En als je nou nog een leuke russische achtergrond kiest op deze site vanuit je beheerspagina, dan hou ik nog meer van je, dan dat ik alleen trots ben!

  • 21 Mei 2007 - 17:28

    Maj-Britt:

    Heey Kees!!

    Wat leuk om allemaal te lezen! Jaja, je schrijverstalent heeft ook Twente bereikt!

    Veel succes nog met je interessante opgravingen en wie weet ontwikkel je daar nog een heus bowltalent! ( wist je dat je dus serieus een Nederlands Bowlteam hebt!? ( en nog erger, dat ik iemand ken die daar in heeft gezeten?) Kan je altijd nog je geld mee gaan verdienen als de botjes en scherfjes ooit worden verwoest door een smeltende ijskap! ( of zullen er dan geen bolingbanen meer zijn?) (sorry.. flauw!)

    Groetjes!

    Maj-Britt

  • 21 Mei 2007 - 19:33

    Maj-Britt:

    Heey Kees!!

    Wat leuk om allemaal te lezen! Jaja, je schrijverstalent heeft ook Twente bereikt!

    Veel succes nog met je interessante opgravingen en wie weet ontwikkel je daar nog een heus bowltalent! ( wist je dat je dus serieus een Nederlands Bowlteam hebt!? ( en nog erger, dat ik iemand ken die daar in heeft gezeten?) Kan je altijd nog je geld mee gaan verdienen als de botjes en scherfjes ooit worden verwoest door een smeltende ijskap! ( of zullen er dan geen bolingbanen meer zijn?) (sorry.. flauw!)

    Groetjes!

    Maj-Britt

  • 22 Mei 2007 - 08:44

    Gonne Drabbe:

    Lieve Kees,

    Ik heb geen tijdschriften en kranten meer nodig.
    Blijf ons op de hoogte houden.

    Wij, oom Jaap en ik,
    waren voor 5 dagen in Krakau, heel erg de moeite waard ik denk ook voor jou!
    Veel wodka gedronken en toch geen katers gezien of gevoeld!
    Dronken chauffeurs zijn wel heel erg gevaarlijk in dit soort landen heb ik begrepen, dus pas goed op jezelf!

    Dikke zoen,
    Gonn

  • 22 Mei 2007 - 13:42

    Luc:

    Chornomorske nog aan toe! Kees, aangezien ik ook graag Toon zijn weblog bevuil, doe ik het hier dunnetjes over. Wat een verschrikkelijk mooie verhalen! Ik snap echt geen zak van het magnometrische onderzoek van Tatyane Smekalova, maar ik hoop dat het een lekker wijf is/was. Ik hoop je snel te treffen in Groningen, onder het genot van een plat spel als pro evolution soccer. Tot ziens en geniet nog even!

  • 23 Mei 2007 - 10:08

    Thea:

    vroeger vochten we om de papieren post, tegenwoordig verdringen we elkaar bij de computer. Mooi leeswerk, Kees (die van die snor is erg leuk). Blij ook dat het kind in je altijd bovenkomt. Zit nog maar achter veel beestjes aan. Ik lees letters maar zie je hobbelen met je rugzak met flesjes water springend achter hagedissen. Sommige dingen blijven altijd bestaan! Eek ving vandaag een jonge lijster. Ik was trots op haar en blij dat het niet een van de winterkoninkjes bleek te zijn die hier domicilie hebben gekozen met hun staartjes in de lucht. Ja, ja ook in een stadse tuin is veel te beleven, wat ook nog geillustreerd wordt door het feit dat ik van de week een rat heb verjaagd terug naar de zuiderhavendijk(je vader durfde niet :) ) Hou ons op de hoogte van alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit. Zoen!

  • 23 Mei 2007 - 16:10

    Tantetje:

    Lieve Midas.Ik wist het wel van die bovenlippen!!!Kijk ook maar eens voorzichtig naar hun benen.Lees dat je het naar je zin hebt: van die opgravingen snap ik geen barst.Geniet ervan Kees en ....PROOST.

  • 23 Mei 2007 - 20:13

    Marieke:

    Ha die Kees,

    Dit keer ben je niet aan het scheppen op een plek waar Wannes en ik ook naartoe gaan op vakantie.. Dan maar even je berichten lezen om up to date te blijven! Het klinkt alsof je een goede bijdrage levert daar! Ga zo door en ook met schrijven! Het duurt nog wel even voordat ik er op uit ga in mijn eentje.. Tot die tijd beleef ik alvast mijn voorpret tijdens het lezen van berichten van jou en Toon!

    Liefs, Marieke..

  • 24 Mei 2007 - 13:55

    Merel:

    Ik hyve gewoon een beetje rond, kom ik hier, das nou toch ook niet te geloven.
    Wat een mooi verhaal zeg!

    groet Merel

  • 25 Mei 2007 - 20:02

    Floor:

    hey lieve neef,
    het klinkt allemaal bergen gezellig. je verhalen zijn echt TE trendy! Geniet er nog maar ff lekker van. XX

  • 26 Mei 2007 - 00:03

    Toon:

    Yakshemas!

    Lekker bezig kees. Als jullie nu nog een piramide vinden dan is oekraine het nieuwe centrum van de wereld. Hier alles goed. De debatten met buschauffeurs zijn ook hier niet van de lucht. gister maar even een neiuwe bus laten komen omdat we een heuveltje amper opkwamen en we vandaag naar de muur moeten....

    Hou je taai en neem zo'n lekker flesje vodka mee. gaan even even aan de tetter als je terug bent.

    XXX

    Toon

  • 26 Mei 2007 - 07:32

    Thea:

    mooi groen is niet lelijk

  • 26 Mei 2007 - 09:59

    Wannes:

    Yo kees! Mooi te lezen dat je je helemaal kan uitleven op de flora en fauna! Ik moet maandag bouwen bij de Toppers in Concert, ook dat is mooi! ook leuke aapjes in blauwe pakjes!

    Ik spreek je volgende week!

    Kus!

  • 26 Mei 2007 - 11:30

    Gonne Drabbe:

    Lieve neef,

    Ik heb heel veel trek in een nieuw verhaal van je.
    XXX Gonn

  • 28 Mei 2007 - 14:20

    Jeanine:

    Hey Keessie,

    Voorlopig als laatste in de rij zet ik ook maar even een berichtje. Tot mijn verbazing dat deze leuke 'brief' er was, want ik was me vergeten aan te melden voor de 'blijf-op-de-hoogte'-e-mail en lees het nu pas.
    Leuke impressies, maar ik ben nog niet overtuigd dat de Krim het nieuwe centrum van de wereld gaat worden, ook niet met die piramide. Maar ben toch wel erg nieuwsgierig naar de foto's.

    Tot snel!

    xXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Kees

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 25423

Voorgaande reizen:

05 Mei 2011 - 05 Juni 2011

borneo

23 Februari 2010 - 22 Maart 2010

Jordanie en India

01 Augustus 2003 - 01 Augustus 2009

Studeren en veldwerk

05 Januari 2009 - 05 Januari 2009

Australie met Paul

Landen bezocht: