Chornomorske en het veldwerk - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Kees Veer - WaarBenJij.nu Chornomorske en het veldwerk - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Kees Veer - WaarBenJij.nu

Chornomorske en het veldwerk

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

10 Mei 2007 | Oekraïne, Kiev

Hallo beste lezers,
Na een rommelige week van voorbereiden, namelijk drinken en gezellig doen rond Koninginnedag en treuren na oma Veers overlijden, ben ik vrijdag vertrokken naar de Oekraine. Na een taaie reis in het donker aangekomen in het noordwesten van het Krimschiereiland. Bij daglicht bleek dat we in een zeer comfortabel onderkomen waren gehuisvest. De gospoda en haar moeder zetten in de weekenden drie maal daags een warme maaltijd voor ons klaar. Waar overigens, zoals verwacht alleen aardappelen, kool en ui in zitten. Door de weeks krijgen we muesli met verse yoghurt en broodjes mee het veld in. Ik kan het verhaal niet langer maken dan een paar impressies omdat ik in de siesta bezig ben en we straks weer moeten werken. Ook hier klapt de zweep over onze ruggen. Het landschap is erg bijzonder, en ook bijzonder leeg. Hetgeen we naar op zoek waren, namelijk Griekse koloniesteden en inheemse grafheuvels en ook wel nederzettingen daarvan (hoewel lastig want nomadisch) is nu al deels gelukt. Er wordt meer gevonden dan verwacht. Iedereen is nog vol enthousiasme en energie dus er wordt volop gelachen en gepraat in de overvolle busjes (16 man in 1 busje) die bestuurd worden door Igor en Olev. De talen zijn Russisch, Deens, Engels en Nederlands door elkaar, wat een gezellig geluid geeft. De groep is erg leuk en er wordt hard en efficient gewerkt. In het glooiende landschap waait het iedere dag verrekte hard waardoor je hoofd ontzettend gaat gloeien. 's Ochtends 10 graden, in de middag tegen de 20. Op warme dagen is de wind een zegen, op koude toch nog fris. Dan de mensen hier zelf. Het is er erg leeg. En lachen op straat wordt als imbeciel beschouwd. Evenals natuurlijk blond haar hebben volgens mij. En ook maakt het ze geen reet uit als je geen russisch spreekt, want ze steken toch hun verhaal tegen je af. Na een poosje blijken russen erg aardige mensen, althans diegene waarmee ik tot dusver in aanraking ben gekomen. Het veldwerk is zoals gezegt erg leuk en zinvol. Speciaal voor mij omdat de geploegde steppegronden vol liggen met slangen, springmuizen, grondhazen, grote spinnen en leuke insecten. Al deze lekkere snacks worden natuurlijk naarstig in de gaten gehouden door de vele vogels zoals kiekendieven (die hier heel groot worden), valkjes, veel uilen, buizerds en arenden. Aan de kust fourageren wulpen en witte reigers, en proberen de visdiefjes de vissen van de Noordse sternen te stelen. Kortom, ik vermaak me hier erg goed. Foto's zouden de impressies beter te begrijpen maken voor degenen die zich geen beeld kunnen vormen van dit geheel. Maar de koffie (hier overigens altijd Nescafe, aanmaakkoffie) staat in juni weer klaar om erover te horen. Tot later, groeten van Kees

  • 10 Mei 2007 - 16:21

    Thea:

    16 man in een negenpersoonsbusje? En elke dag allemaal kool en uien eten? Dat lijkt mij pas echt feest!

  • 11 Mei 2007 - 08:02

    Papaul:

    Goed nieuws is dat je daar al die kool en uien eet, dat je dus ook daar naar de weecee gaat, en dat het hele oostblok is doorgedrongen tot de finale van het Eurovisie songfestival. Minder goed gaat het met Ajax en Feijenoord in de play offs. Blijf ons informeren wat er allemaal groeit en bloeit in de Krim, en wat zich daar allemaal boven en onder de grond afspeelt !!

  • 11 Mei 2007 - 12:54

    Oma Jo:

    ik vind het erg fijn om te horen hoe het gaat en ik geniet mee van je verhalen over hoe het er uitziet en wat je doet.
    Geniet van al deze dingen, Kees

  • 14 Mei 2007 - 21:12

    Wannes:

    was het groot feest na het eurovisiesongfestival? toen jullie 2de waren geworden!?

    Kusjes, Wannes

  • 16 Mei 2007 - 06:33

    Adrine En Peter:

    Kees,

    We lezen mee.
    Succes


    Adrine en Peter

  • 16 Mei 2007 - 08:52

    Maartje:

    Neef,

    Als -niet natuurlijke- blondine, leef ik met je mee daar tussen de Russen. En een fantastische carriere als de nieuwe Midas Dekkers of Jan Wolkers is wellicht ook voor je weggelegd?

    Liefs.

  • 16 Mei 2007 - 18:54

    Mariëlle:

    Je ziet Kees ook ik heb je gevonden. Hebben de vrouwen daar snorren? Dat stel ik me namelijk zo voor.Veel plezier vriend en graaf ze.

  • 16 Mei 2007 - 19:29

    Mariejo Henri:

    ha die Kees,
    Wat een verhalen, en wat een leuke pen voer jij!Hier in nederland is vandaag ook iets archeologisch gevonden, ben een beetje kwijt wat, het was geloof ik een bordeel, of ik heb het weer maar half gehoord. Zo zie je maar het gaat overal maar door met die oude rommel.
    willen de Russen je haar ook voelen zoals in kenia vroeger?
    grtz
    henri, mjo


  • 16 Mei 2007 - 20:04

    Jeanine:

    Hey Kees,

    Leuk dat je nu ook een blog hebt, kan ik eindelijk 'mijn mannen' allebei via internet volgen. Super dat je het zo leuk hebt en ik ben er 1 juni naturlijk om een lekker bakkie senseo voor je te zetten!

    x Jeanine

    Een paar spaties en alinea's zou de volgende keer aardig zijn :p )

  • 16 Mei 2007 - 20:35

    Marjan Neeft:

    Ha die Kees,

    Wat leuk om te lezen dat jij zo'n vogelaar bent geworden! Het ga je goed in het oosten!

    Groet, Marjan

  • 17 Mei 2007 - 07:09

    Toon:

    Kameraad Keesky,

    IS de revolutie daar al uitgebroken
    ? Ik krijg hier geen spelt tussen de kapitalisten. Zet em op, de zon zal weer gloren.

    Groeten,

    Toon

  • 17 Mei 2007 - 17:15

    Ome Cees:

    Hoi Kees,
    ik zie wel dat het schrijftalent van de familie zich behoorlijk in jou heeft doorgezet. Leuke brief, en oma is bijzonder trots op haar kleinkind. We houden je in de gaten en wensen je een vruchtbaar onderzoek toe
    Groeten Cees en Marian

  • 18 Mei 2007 - 18:47

    Tante Katrien:

    Ha die kees leuk hoor je relaas over hoe je zoal reilt en zeilt daar in de Krim.
    Het lijkt me een waanzinnige ervaring voor je.

  • 19 Mei 2007 - 19:03

    Annebel:

    Hé Keesol!

    Nogmaals heel fijn te lezen hoe het je daar vergaat daar in Chornomonsrhjkke!Heb je tussendoor zeer toevallig al even gesproken, maar wacht met smart op je vervolg-verhalen!Dus hophop, keep ons posted!Veel plezier en geniet!

    Liefs,
    Annebel

  • 20 Mei 2007 - 18:29

    Joop En Edith:

    Vandaag hoorden we van Jeanine dat je ook je eigen weblog hebt. Had je wel eens even kunnen vertellen hoor!! Genoten van je schrijvertalent. Dat hoort echt bij een v.d. VEER. Toppie. Elk verhaal heeft weer zijn eigen charmes en fantasie voor de lezers. Wij zijn alweer nieuwsgierig naar je volgende verslag. Succes met het graven en misschien graaf je wel een wereldprimeur op. Groetjes van Joop en een kus(je) van mij. Edith

  • 28 Mei 2007 - 13:15

    Henk En Breg:

    historische grond betreed je daar Kees! Krimoorlog, Sebastopol, Florence Nightingale, Jalta dwalen voor mijn geestesoog als ik naar het kaartje kijk. Ik kom graag bij je op de koffie om alles te horen van je speurneuzerij in Chromzomoworschke (of whatever)

    Heb het goed! Groet, Henk en Breg

  • 06 November 2007 - 11:13

    Paul:

    Bist du in Berlin gewesen ? Na und ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Kees

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 25417

Voorgaande reizen:

05 Mei 2011 - 05 Juni 2011

borneo

23 Februari 2010 - 22 Maart 2010

Jordanie en India

01 Augustus 2003 - 01 Augustus 2009

Studeren en veldwerk

05 Januari 2009 - 05 Januari 2009

Australie met Paul

Landen bezocht: