Indianen - Reisverslag uit Agra, India van Kees Veer - WaarBenJij.nu Indianen - Reisverslag uit Agra, India van Kees Veer - WaarBenJij.nu

Indianen

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

06 Maart 2010 | India, Agra

Jajajaja, daar zijn we dan! Met vieze voeten, een stinked T-shirt, net een illegaal biertje achter de kiezen en een immense hoop curry in de maag is het uitbuiken en uitblazen maar.
Even om te beginnen, India kent twee soorten mensen. Hele aardige, vriendelijke beleefde mensen en ongelovelijk egoistische klootzakken. De aardige mensen kom je tegen op straat, of in touristische atracties wanneer ze op vakantie zijn in eigen land, of jonge jongens wanneer ze met je op de foto willen omdat ik David Beckham ben of iemand anders, of omdat Cecilie op iemand lijkt of misschien omdat we twee gigantische witte freaks zijn. We komen inmiddels in de eerste twee weken al op zijn minst in 40 verschillende familie fotoalbums. Van toffe gasten met grote zonnebrillen tot op de foto met een Indiase baby en met een horde vrouwen in sari's. Geen enkel probleem natuurlijk maar wel een gek gevoel om op vakantie zelf een atractie te zijn. Inmiddels zijn we eraan gewend en houden we er een aardig zakcentje aan over om voor iedere foto achteraf geld te vragen.
Dat hoort hier namelijk. Je moet altijd geld aan iemand vragen. Het liefst 50 roepies (spreek uit: pipty woepies) maar ook 100 dollar of 12 pence. Iedereen die met tourisme te maken heeft probeert je te naaien en soms heb je daar genoeg van (wat resulteerd in een aardige Nederlandse tirade vol vloeken en nare termen waarna er meestal wel een compromis wordt bereikt) en soms gaat dat gewoon goed omdat je ze te slim af bent. De truc is om altijd wakker en alert te zijn. Dat hoort erbij en het is ook wel lachen. Ook raak je aardig gewend aan oude verstrooide mannen die midden op de weg kakken, op straat bevallende koeien en geiten, snoeiharde en fatale crashes op de weg en het herkennen van verdacht voedsel en eettentjes. Het blijft een verschrikkelijke ranzige bende hier. Vandaag een visstal gezien waar ze de vissen in ijs koelhielden (want weer 30 graden vandaag) en het ijswater, vermengd met vissap en bloed opgevangen wordt in een emmer en gebruikt wordt voor sapjes. Best wel ranzig.
Vandaag de laatste dag in het mekka van onderhandelen geweest, het touristische Agra. De Taj Mahal bezocht, wat absoluut een waar meesterwerk is en alle omschrijvingen waarmaakt, nog wat ouwe forten, ouwe tombes en meer van dat soort dingen. Daarvoor samen een vogelsafari gedaan. Hoe cool is dat. Met een echte gids met een grote kijker het park in. De gids was best wel cool, keihard rennen wanneer hij een vogel zag en ook vooral hard schreewen wanneer hij enthousiast werd. Dat was best wel vaak want het was een goeie vogeldag en dus veel gezien, van het kleine blauwe wipkippie tot giga grote gieren en kraanvogels. Daarna een lekkere avond in het wonderbaarlijke lekkere Birders Inn, waar ouwelui bijpraten over vogels en waar ze bier hadden! Bier is best wel schaars hier. Ze drinken hier niet. Behalve om dronken te worden. Dus je kunt geen bier kopen. Geen enkel probleem natuurlijk, kan best zonder. Maar kan op vakantie veel beter met!!
Nu is het weer tijd om de tas te pakken want morgen gaan we op weg naar Orchha en daarna Varanasi! Wordt top, met een eerste nachttrein en vast weer mooie belevenissen. Tot later,

Kees

• 06 Maart 2010 - 16:40

Chris:

Hallo Kees en Cecilie! Klinkt erg tof jongens. Vooral al die armoe enzo lijkt me megacool! Nah, in arme landen zijn zuigt geregeld big time vanwege de invloed die het op de mensen heeft. Gelukkig heeft het niet zo veel invloed op de vogels:) Veel plezier in Orchha en Varanasi!

Kusjes

Chris

• 06 Maart 2010 - 20:57

Thea:

maar ja, ook in al die westerse restaurants weet je niet waar de sausjes van gemaakt worden achter de klapdeuren van de keuken....
    heb weer genoten van dit verslag waar mijn eigen wens om nog eens india te bezoeken ertoe leidt dat ik het scheldwoordenboek alvast maar te voorschijn heb gehaald. blijf schrijven, dan blijf ik met genoegen lezen.
    xxxx voor jullie beiden (eerlijk delen)

• 06 Maart 2010 - 21:18

Willem:

Ja ...! Als je in Varanasi in de Ganges gaat baden, doe dan eerst een kurk in je anus en een elastiekje om je voorhuid, en niet koppie onder in die rivier, want daar krijg je spijt van !

• 07 Maart 2010 - 09:21

Toon:

Wijze woorden van Willem. Doe dat overigens ook als je een dark room bezoekt. Anyway, hoe ziet de taj mahal er eigenlijk uit van de binnenkant? Of kun je er niet in? En vliegen vogels niet weg als je hard schreeuwt? Geniet ervan, en weet je al wat je favo curry is?

X

Toon

• 07 Maart 2010 - 11:11

Evert:

"Incredible India" (argh, kut reclame)
    Maar een vogelmeneer die hard schreeuwt... je kon zeker prima met hem overweg?

Voor de rest nog veel plezier!
    (Varanasi in tegenstelling tot Trosbami?)

• 14 Maart 2010 - 19:32

Wannes:

@ toon: WHAAAAAAAHHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

@ kees: gast, waar blijven de plaatjes? mooi hoor die verhalen, maar een foto zegt meer dan 1000 woorden. vooral voor een dyslect als ik die niet kan lezen