India! - Reisverslag uit Jaipur, India van Kees Veer - WaarBenJij.nu India! - Reisverslag uit Jaipur, India van Kees Veer - WaarBenJij.nu

India!

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Maart 2010 | India, Jaipur

HOLI!!! Het is vandaag Holi, ook wel bekend als het festival van de kleuren. Zelf zou ik het liever bestempelen als de dag waarop alle Indiers compleet uit hun plaat gaat met fel gekleurd poeder wat ze naar je gooien, op je smeren, in water mengen en naar je spuiten! Resultaat is dat een bleekscheet als ik (een winter in Denemarken maakt je best wel wit namelijk) het perfecte mikpunt is en een lekker ding als Cecilie ook erg graag beschilderd moet worden! Lachen om mee te maken maar de rest van de dag hebben we vrij genomen om bij te komen van de eerste week in India, waarin we hoofdzakelijk twee steden hebben bezocht. Ten eerste Delhi, waar 13 miljoen mensen wonen. Tering wat zijn daar veel mensen. Persoonlijk ruimte bestaat niet (jammer, want daar ben ik doorgaans zeer op gesteld) en ook persoonlijke hygiene is niet optimaal. Meestal is daar niets aan te doen om de water en electriciteitsvoorzieningen schrijnend zijn en de meeste mensen echt veel te arm zijn om zich dit te kunnen veroorloven. De armoede is best wel kut om te zien en dat is ook het enige wat ik erover ga zeggen. Het breekt je hart maar zo is het hier en ik kan niet aan hun welzijn bijdragen. En daarvoor ben ik hier ook niet. Wij zijn hier voor India, en vooral voor het oude en nieuwe India. Omdat New Delhi inmiddals zo takke groot is, liggen er kleine oude steden verspreid door de stad. Deze bezoeken we met tuktuks, taxis of te voet waar mogelijk. De Mughal tombes zijn vooralsnog het meest indrukwekkende terwijl we de mooiste nog moeten zien (TAJ MAHAL!!!). Deze tombes van de moslimheersers van 300 jaar geleden zijn imponerend in hun architectuur en heerlijk met hun tuinen en rust en om gewoon wat rond te lopen met mijn heerlijke vriendin. Veel vogels, eekhoorns, gezonde zwerfhonden en heel veel koeien op de weg. Gezellige boel dus.
Na Delhi zijn we naar Jaipur gereisd met de trein, eerste class, dejligt. Deze stad, met maar 2,5 miljoen inwoners is een breath of fresh air in vergelijking met Delhi. Niet alle straten zijn vol, de mensen zijn minder agressief en aanhoudend en de binnenstad, de Pink City, is leuk met alle bazaars en stalletjes. Varkens lopen rond, apen hangen rond de tempels en mensen eten allerlei dingen op straat. Alleen het kijken ernaar geeft al buikpijn. Als de stalletjes sluiten likken de koeien, paarden, apen en varkens alles schoon zodat er de volgende dag weer op gekookt kan worden. Top systeem.
Wij eten dus ik luxe resaurants en dat heeft vooralsnog uitbetaald. Curry, naan en tikke masala krijgt hier een heel andere dimensie dan by de take-away. Doordat het hier al aardig in de 30 graden loopt, eten we overdag weinig maar compenseren dit ruimschoots in de avond.
Over voedsel gesproken, het is voedertijd. Hierna twee dagen naar een vogel nationaal park, dus bereid je voor op meer dieren nieuws.

Groeten,

Kees

• 01 Maart 2010 - 12:14

Japio:

mooi verhaal weer vriendje! Alleen dat cecile een lekker ding is en dat tot 2 keer toe noemen, is dat niet wat overdreven? Ga dan je verslagen op kimholland.nl plaatsen. Het gaat mij om de gekte wat india is! :-p
    ondek ze en maak mee daar vriend! xxxx

• 01 Maart 2010 - 17:01

Wannes:

mmmmm vogelverhalen! me favoriet!

• 01 Maart 2010 - 18:27

Paul:

Heeft die heerlijke vriendin al een stip tussen haar wenkbrauwen ? Graag veel foto's van deense en indische chicks !

• 01 Maart 2010 - 18:28

Toon:

Mooi verhaal. Echte armoede is wel wat anders dan die hippies in Christiania he? Geniet van de veelzijdigheid, en ik zet in op over drie dagen diarree.

X

• 01 Maart 2010 - 21:33

Thea:

deze kleurrijke enthousiaste verhalen veroorzaken hier naast grote glimlachen ook doorbrekende zonneschijn en oplopende temperaturen tot wel 7 graden! Dank!