Borneo - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Kees Veer - WaarBenJij.nu Borneo - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Kees Veer - WaarBenJij.nu

Borneo

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

07 Mei 2011 | Maleisië, Miri

Wij zijn op Borneo! Na een lange vlucht, waarbij het vliegtuig van Amsterdam naar Kuala Lumpur zo goed als leeg was (slapen over 4 stoelen breed is heel erg lekker) en het laatste deel van Kuala Lumpur kwamen we ontspannen aan bij in Miri. Miri is een kuststad in het noordelijke deel van de regio Sarawak, die samen met Brunei, Sabah en Kalimantan de provincies van Borneo uitmaken. Onze reis bestaat uit het noordelijke puntje van Sarawak, Brunei en heel Sabah.
De komende dagen is Miri de uitvalsbasis. Een jonge oliestad die, zoals alle guidebooks vermelden, booming is. Vrij lelijke stad en ontzettend vriendelijke mensen. Het deed me een beetje aan Darwin denken met zijn brede straten, lage huizen met veel open ruimtes en overal om je heel groen met donkere dreigende tropische wolken.
Die donkere wolken wachten ons later, wanneer we het binnenland in gaan om in het nationale park Gunung Mulu de 'Pinnacles trek' te gaan doen. Maar daarvoor eerst morgen een archeologisch uitstapje, namelijk naar de Niah caves. Daar werden namelijk in de vorige eeuw (of het was de eeuw daarvoor) de oudste menselijke resten van Azie gevonden, die goed gedateerd konden worden. Hierdoor kwam er nieuwe informatie omkring de theorie van hoe de homo erectus en later sapiens zich via afrika verspreide naar de rest van de wereld. En...die apen hebben ook nog mooie grottekeningen achtergelaten en een gebergt gebied met mooie grotten. Een goed uitstapje dus.
Daarna dus drie dagen naar Gunung Mulu, alwaar allerlei recordhoudende grotten liggen (de grootste grot ter wereld, de grootste grot opening etc). Dit komt doordat toen het water iets hoger stond (gelukkig komt dit allemaal weer terug) een periode lang een zachte laag sediment is afgezet. Daarboven weer een harde laag en toen Borneo permanent boven het water uitkwam, werd deze zachte laag weggespoeld wat zo'n beetje een holle bergketen achter heeft gelaten. Hier ga ik mijn vriendin eens even testen (en mezelf trouwens ook) met een driedaagse trek waarbij je zelf eten en water mee moet nemen en onderweg in achtergelaten 'base camps' van biologen slaapt. Dat wordt reuze spannend en heel mooi hopelijk. daarna door naar brunei, daar mag je geen bier drinken dus daar blijven we maar kort (ook een vrij klein land trouwens). Hierna komen we aan in Sabah, welteverstaan in Kota Kinabalu maar daarvandaan kan ik vast wel weer iets schrijven.
Dus tot dan, radio stilte tot dan want we zitten in de jungle!

• 07 Mei 2011 - 11:00

Toon:

Keessooooo!!!!! Mooi om te lezen! Klinkt goed; grote grotten, kunst apen en biollgen base camp. geniet ervan en succes met je relatie tijdens de trek :-)

• 07 Mei 2011 - 16:27

Jeanine:

Vet hoor! Super dat jullie zo goed aangekomen zijn en de plannen klinken top. Zoals altijd: gelykkig hebben we straks de fotos nig. Veel plezier!

• 07 Mei 2011 - 23:32

Wannes:

jam jam! 4 stoelen! doei x

• 08 Mei 2011 - 06:28

Hello Borneo, :

hier Bali, waar de apen in monkey forest in je rugzak springen om er snoep en zonnebrillen uit te roven, en waar de elephant keep ook een behoorlijk grotje heeft !

• 08 Mei 2011 - 06:29

Thea:

wij zijn al bijna aan het einde van vakantierelatietesten. we gaan het halen! hoop voor jullie hetzelfde!

• 08 Mei 2011 - 06:30

Paul:

which is good: ik mocht wel in een bootje, maar geen brommertje huren !

• 08 Mei 2011 - 12:35

Kees:

even een avontuurlijke update van een dag naar de Niah Caves, waar Cecilie grof punten heeft gescored. De Niah caves zijn gigantisch, liggen in het midden van de jungle, vol met beesten en geen enkele verlichting! Een verschrikkelijk mooie omgeving, prachtige grotten maar ook wel ranzig en glibberig maar desondanks levend terug gekomen. Ook dankzij een gave baas die even met een stok een dikke slang die op het pad lag op zijn kop sloeg. zo konden we dus weer verder, which is good. Morgen naar Mulu voor wat meer jungle avonturen!

• 08 Mei 2011 - 22:21

Wannes:

Hup Brommertje!

• 09 Mei 2011 - 07:25

Marlies:

heee kees! Wat leuk dat jullie daar zijn! Ik ben net terug van een reis door Thailand, Maleisie & Singapore. Ik had helaas geen tijd meer voor Borneo, maar heb er wel veel verhalen over gehoord van mensen die ik onderweg tegenkwam. In Brunei moet je de boototcht door de jungle met neusapen doen! Erg gaaf, ikben sinds ik ze zag in de dierentuin van Singapore grote fan van de neusaap! Gaat dat zien! Veel plezier nog! liefs marlies