Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kees Veer - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kees Veer - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 Januari 2009 | Australië, Adelaide

In de beperkte ruimte van een weblog en de beperkte concentratiespanne van de lezers heb ik veel dingen te vertellen. Het betreft veel uiteenlopende onderwerpen zoals het ‘echte Australie’ met zijn desolate leegtes en overvloedige gebieden met een grote varieteit aan flora en fauna. Verder is het reizen op zich een goed onderwerp, hoe het is met Paul en met een groep. Verder zijn er natuurlijk nog de korte anekdotes zoals enge slangebeter, springen van rotsen en golfen in Alice Springs. Dat moet allemaal te doen zijn toch?
Vandaag hebben Paul en ik ons busje opgehaald in Adelaide. Dat betekent dat we inderdaad van Darwin in het noorden helemaal naar het zuiden van Australie zijn gereden en nu zijn aangekomen aan de Southern Ocean. Een wonderbaarlijke transcontinentale reis met veel gebeurtenissen.
Dit alles hebben we in drie delen gedaan met drie verschillende groepen. Als natuurliefhebbers zagen we erg uit naar de Nationale Parken van Kakadu en Lichfield in the Top End. Het natte seizoen zorgde voor onbegaanbare wegen en zware regenbuien maar ook voor groene tropische vegetatie en razende watervallen. WE hebben veel vogels kunnen afstrepen, dingos gezien, wallabies en kangoeroes, enge slangen en spinnen en de zout-en zoetwaterkrokodil en dat allemaal in het wild. Het warme vochtige klimaat is nieuw voor mij en nieuwe ervaringen zijn altijd interessant. Voeg daarbij een aantal stevige wandelingen die afgesloten worden met een lekkere plons in een waterval en ik ben helemaal blij (en verbrand) dus dat maken goeie en lange dagen. Over de natuur valt dus niets negatiefs te melden. Het culturele aspect is ook interessant. Naast archeologische campagnes zijn dit mijn eerste groepsreizen en dat is goed bevallen. De diversiteit aan mensen maakt het interessant en soms ook uitputtend. Omdat we met zijn tweeen zijn is het goed entertainen en de leukste uithangen, en als we daar geen zin meer in hebben kunnen we lekker Nederlands mompelen en over alle slechte eigenschappen van iedereen praten (behalve die van ons natuurlijk, want die zijn absent).
Na een groot aantal watervallen en rotstekeningen in het noorden zakken we af naar het rode hart van Australie met een leuke energieke groep. Onderweg heel veel woestijn, die verassend groen is voor de tijd van het jaar. In Alice Springs aangekomen hebben Paul en ik twee rustdagen waarop ik me de eerste avond een stuk in de kraag drink en we samen de volgende twee dagen voornamelijk uitrusten, beestjes kijken en 9 holes van de golfcourt bespelen (Paul wint). Daarna, goed uitgerust, naar Uluru gereden. Op papier zou ik dit als een grote steen in de midden van de woestijn beschrijven. Wanneer je het zelf ervaart is het echter een heel bijzondere ervaring. De grootsheid ervan in combinatie met het omringende landschap geeft Uluru een mysterieuze uitstraling. Paul loopt er in bijna 10 kilometer omheen en ik kan mijn eeuwige drang om op dingen te klimmen niet weerstaan en ga naar de top.
Met deze steen als hoogtepunt en middelpunt van onze reis door de woestijn achter de rug vertrekken we naar de zuidkust. De outback achterlatend zien we langzaam maar zeker gecultiveerde velden verschijnen en zelfs een echte stad, Adelaide is in zicht. Hier voelt alles vertrouwd en daarom is dit een goede helft van de reis. Nu hebben we het busje en gaan we kangoeroes en koala’s aanrijden op Kangaroo Island, daarna naar Melbourne via the Great Ocean Road en door naar Sydney, waarbij we met zijn tweeen zijn.
Het reizen met Paul is erg leuk en pratend met andere jongelui realiseer ik me dat we (broers en ik) erg mazzel hebben met deze vader-zoon relatie. We hebben veel lol en genieten van elkaars gezelschap maar zijn ook niet te beroerd om te zeggen dat de ander even op moet zouten of zijn muil moet houden.
Een andere positief aspect van reizen met je vader is het nieuwe concept ‘zakgelddag’ wat ik niet ga beschrijven maar jullie je vast iets bij voor kunnen stellen.
Ik ga nu afsluiten en proberen wat foto’s te plaatsen en daarna moeten we snel gaan want de ferrie wacht op ons evenals de tweede helft van onze reis! Later meer daar over.

PS: kijk ook weer op paul.waarbenjij.nu voor wat foto’s.

  • 25 Januari 2009 - 09:11

    Toon:

    Klinkt goed! Ik ben blij dat je weer een aantal beesten en planten van je lijst af hebt kunnen vinken. De mystiek van de Uluru, kan ik me hier bij een flets, winters zonentje, moeilijk inbeelden, maar dat is ongetwijfeld een typische dat-moet-je-gezien-hebben-ervaring.

    Over nederland: Wilders wordt vervolgd voor haat-zaaien, Rik cents is met Wim Lex en Maxima naar Abu Dhabi geweest en vandaag houdt Ajax de aansluiting met de top, of niet (Groningen-Ajax).

    Geniet van leppeltje-leppeltje in een krap busje.

    XXX

    Toon

  • 25 Januari 2009 - 11:25

    Chris:

    Dope foto van die sprong van die waterval, ouwe! Goed verhaal ook, ik zal het lezen wanneer ik minder hoofdpijn heb:)

    Kusjes

    Chris

  • 25 Januari 2009 - 12:47

    Thea:

    en bedankt!

  • 25 Januari 2009 - 16:57

    Wannes:

    Twee dingen:

    Moet paul nou op een ophoging gaan staan om even groot te zijn?

    En wie de grootste deuk in het busje rijdt door een kangaroo aan te rijden, krijgt van mij een biertje!

    Kusjes, Wannes

  • 26 Januari 2009 - 12:23

    Chris:

    Vandaag dan de iets sympathiekere reactie: echt tof man! Australië lijkt me ook echt een kickass avontuur. Sowieso is op bergen klimmen enzo erg leuk, al is het alleen maar om je mannelijke oergevoelens te bewijzen. Ik heb van Janneke foto's gezien van the Great Ocean Road en dat zag er echt dikke prima uit. Veel plezier daar dus jongen(s)!

    Chris

  • 29 Januari 2009 - 16:19

    Janneke:

    Hey Kees!
    Heb me ook maar aangemeld voor je reisverslagen. Echt leuk om te lezen allemaal. Je hebt toch niet Uluru beklommen he!! Dat is echt respectloos ten opzichte van de aboriginals! Is je dat niet verteld?
    Geniet van the great ocean road. Ben echt monsterlijk jaloers!! Wordt tijd om terug te gaan.

    Groetjes Janneke

  • 02 Februari 2009 - 07:00

    Toon:

    Ipod, Ipod, Ipod! Whoohooooooo

  • 04 Februari 2009 - 05:03

    Thea:

    waar blijven de plaatjes van beesten nou?

  • 09 Maart 2009 - 19:37

    Thea:

    het is al maart en inmiddels weer kopenhagen. Je houdt het zelf niet eens meer bij.

  • 16 Maart 2009 - 11:53

    Wannes:

    kees geeft moedermelk af op zijn shirt

  • 08 Oktober 2009 - 09:16

    Kees:

    Hoe is het in legoland?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Australie met Paul

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2009

Van Noord naar Zuid

10 Januari 2009

Australie; de eerste dagen

10 December 2008

Tussen Rome en Australie
Kees

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 25427

Voorgaande reizen:

05 Mei 2011 - 05 Juni 2011

borneo

23 Februari 2010 - 22 Maart 2010

Jordanie en India

01 Augustus 2003 - 01 Augustus 2009

Studeren en veldwerk

05 Januari 2009 - 05 Januari 2009

Australie met Paul

Landen bezocht: